6 inspirerande boktips för entreprenörer eller dig som vill driva eget företag

Inlägget är reklam för Bokus och innehåller annonslänkar

Är du som jag entreprenör eller är du intresserad av att ta steget att driva eget eller på andra sätt hitta dina vägar fram till lycka och framgång? Här bjuder jag på sex inspirerande boktips som kan hjälpa dig att få igång dina tankar och som även hjälper dig att hitta konkreta tips på hur du går vidare med dina idéer och funderingar.

6 inspirerande boktips från Bokus

  • Framgångsboken – Mina nycklar till ett lyckligare och rikare liv av Alexander Pärleros känd från den populära Framgångspodden. I boken delar han med sig av sina bästa tips och verktyg på hur du kan nå ett framgångsrikt liv. Boken är ännu inte utgiven men det får bra att förboka den.
  • Bygg en förmögenhet – fixa familjens ekonomi av Joel Bladh. Joel delar med sig av konkreta tips och råd för hur en helt vanlig familj kan ta tag i sin ekonomi och sparande för att få en ekonomisk trygghet för att kunna leva sitt liv på det sätt man vill och ha möjlighet att bli ekonomiskt oberoende.
  • Hjärnkoll på pengarna – få råd med dina drömmar av Elin Helander. Elin hjälper dig att komma igång med ditt sparande och investera bättre så att du får mer pengar över till dina drömmar.
  • 4 timmars arbetsvecka – konsten att leva mer & jobba mindre av Timothy Ferriss. Boken ger dig många businesstips och intressanta entreprenörsfunderingar med metoder för hur du kan rensa ut oviktiga saker ur ditt liv för att kunna fokusera på ditt drömliv och större frihet. Även om mycket i boken är anpassade efter ett amerikanskt liv så är boken klart läsvärd och kan du plocka många tips och råd som kan anpassas efter hur just ditt liv ser ut.
  • Vägen till din första miljon – alla kan bygga en egen pengamaskin av Tobias Schildfat. Är du intresserad av att bygga en egen pengamaskin med fokus på investmentbolag så ska du läsa denna boken.
  • Så här blir du miljonär i hängmattan av Per H Börjesson. Per visar hur du med ett långsiktigt sparande kan bli miljonär.

Varför ditt företag behöver en hemsida som komplement till sociala medier

Varför ditt företag behöver en hemsida
Jag ger dig här det viktigaste argumentet för varför ditt företag behöver en hemsida som komplement till sociala medier. Har du planer på att skaffa en hemsida eller funderar på om din hemsida behöver uppgraderas så ger jag dig värdefulla tips.

Du behöver en hemsida för att dina kunder ska hitta dig enkelt

Har du definierat vilken idealkund du har och vet i vilka sociala medier din drömkund oftast brukar befinna sig så har du kommit en bra bit. Men alla använder inte sociala medier och enligt den senaste statistiken, Svenskarna och internet 2017, så anser 57% av deltagarna att Google är den främsta informationskällan när svenskarna söker efter information. Finns du bara i sociala medier så kommer dina sidor inte att synas så högt i sökresultaten eftersom sidor från sociala medier inte brukar rankas så högt och hamna på första sidan på Google. För att ha en chans här så behöver du en hemsida!

Enligt en ny rapport Svenska företag på webben 2017 från Loopia så anser 96% av svenskarna att det är viktigt att företag har en hemsida. Det framgår även av rapporten att ett av fem företag saknar en hemsida samt att av dessa är det hela 49% som inte har några planer på att skaffa en hemsida det närmaste året. Detta är synd för det hade kunnat öka försäljningen för dessa företag.

Att tänka på med en hemsida för att hamna tidigt i sökresultaten

  • Mobilanpassad
  • Relevant information – enligt Google
  • Regelbundna uppdateringar av både innehåll och övrigt SEO bakom

När du skaffar en hemsida behöver du säkerställa att din hemsida blir mobilanpassad då detta är ett stort kriterium för att ranka högt numera. Fyll din hemsida med relevant information som Google definierar som relevant. Hemsidan i sig och innehållet behöver sökmotoroptimeras för att konkurrera med andra som visas på de sökord som du vill att dina kunder ska hitta dig på. Slutligen bör du fortsätta vara aktiv med din hemsida med att lägga upp nytt innehåll, se till att hålla informationen uppdaterad och att hemsidan fortsätter följa de kriterier som Google ändrar efterhand för att lyfta fram dina sidor i sökresultatet.

Hjälp med hemsida, innehåll och sociala medier för småföretagare

Är du småföretagare och behöver hjälp med att komma igång med hemsida eller andra sociala medier? Behöver du hjälp med att regelbundet skapa och lägga in innehåll på dina kanaler? Kontakta mig för att se hur jag kan hjälpa dig som virtuell assistent.

Virtuell assistent – minska kostnader och frigör tid

Virtuell assistent inom sociala medier
En virtuell assistent inom sociala medier kan vara bra att anlita när du inte har tid med din hemsida, blogg eller andra sociala medier. Du kan också få hjälp med att få ditt företag digitalt så att du syns online. Vill du inte anställa någon för att arbeta med ditt företag online så kan en lösning vara att anlita en virtuell assistent.

Frigör tid och minska kostnaderna med en virtuell assistent

Genom att låta en virtuell assistent arbeta med ditt företag online kan du frigöra tid för att fokusera på det du vill göra. Dina kostnader minskar också eftersom du istället kan använda tiden till att utföra uppdrag och arbete som drar in pengar. Istället för att anställa så betalar du bara för de timmar du har behov av. Du behöver heller inte ordna en arbetsplats med alla kostnader det medför eftersom en virtuell assistent arbetar online på distans.

Vad du kan få hjälp med inom sociala medier

  • Sociala medier – Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Google+, Pinterest, Snapchat m.fl.
  • Blogg
  • Hemsida
  • SEO – sökmotoroptimering med optimering on page, det vill säga åtgärder på din webbsida för att förbättra din position i exempelvis Googles sökresultat

Du kan få hjälp med att skapa innehåll, uppdatera dina kanaler, lämna och svara på kommentarer på dina egna sociala plattformar och på andras med mera.

Anlita en virtuell assistent inom sociala medier

Med en virtuell assistent inom sociala medier kan du synas mer online, på rätt tider och i rätt kanaler. Varje uppdrag är individuellt utifrån dina behov och kan enkelt anpassas allteftersom. Ett uppdrag kan också vara tidsbegränsad eller återkommande utifrån varierande behov.

Tidigare sa man att har du inte en hemsida så finns du inte och idag säger man istället syns du inte på sociala medier så finns du inte. Läs mer om att anlita en virtuell assistent.

3 viktiga tips för ditt företag online

Företag online

1. SEO (sökmotoroptimering) är viktigt för ditt företag online

SEO (sökmotoroptimering) är viktig för ditt företag online om man ska dra en slutsats av studien Svenskarna och internet 2017. Enligt studien hamnar Google på första plats då 57% av deltagarna anger den som viktigaste informationskällan när de på frågan får ange de tre viktigaste med fri text. Detta innebär att väldigt många svenskar gör sina sökningar på Google vilket du som företagare kan dra stor nytta av genom att se till att din hemsida, blogg och sociala medier är sökmotoroptimerade (SEO).

På andra plats för viktigaste informationskälla kommer Wikipedia med 31% och därefter delas tredjeplatsen mellan Facebook och tidningar med vardera 10%. Detta visar på en mycket klar ledning för användningen av Google.

2. Mobilanpassad hemsida är idag ett måste

I studien framkommer det att de flesta svenskar använder internet främst i mobilen vilket innebär att din hemsida och andra tjänster på internet behöver vara mobilanpassade för att inte missa några kunder. Hela 76% av befolkningen använder dagligen internet i mobilen och tittar man specifikt på åldersgruppen 16-35 år så använder 96% dagligen internet i mobilen. För daglig användning av internet i dator så är siffran 67% för hela befolkningen och 76% för åldersgruppen 16-35 år.

3. Var aktiv i sociala medier!

Av alla internetanvändare så besöker 81% någon gång sociala nätverk och 56% använder det dagligen. Det betyder att du som företag kan nå många av dina potentiella kunder via de olika sociala plattformarna. Sett till hela befolkningen för den dagliga användningen så ligger Facebook på första plats där 53% använder Facebook dagligen, 31% använder Instagram, 20% Snapchat, 6% Twitter och knappt 3% Pinterest. Linkedin verkar enligt studien inte användas dagligen men 30% använder denna sociala plattform någon gång.

Vilka sociala medier som passar ditt online företag är mycket beroende på vilka tjänster eller produkter som ditt företag erbjuder och vilken målgrupp du vänder dig till. Beroende på vilken ålderskategori dina drömkunder tillhör så hittar du dem i olika sociala plattformar. Facebook är fortfarande störst men de yngre använder hellre Instagram och Snapchat.

Molntjänster i molnet – varför är det så bra?

Denna artikel är i samarbete med IT-mästaren

molntjänst
Inom IT pratas det ofta om molnet hit och dit men vad betyder det och vad utgör en molntjänst? Varför ska man använda sig av det? Vi är inne i en fas då väldigt mycket digitaliseras och allting ska finnas online. Samtidigt blir det allt mer populärt att kunna jobba varifrån man vill.

Vad är molntjänster i molnet?

Att spara i molnet handlar om att lagra data på servrar över internet istället för mot lokala servrar. Du betalar för det du använder och slipper därför att bekosta en eller flera servrar själv. Molntjänster är webbtjänster eller resurser som du når över internet hos externa leverantörer. Det kan vara program, system och datalagring med mera. Även här kan det löna sig att för en månadskostnad hyra program och tjänster istället för att investera i dyra lösningar.

Privata moln med dedikerade resurser

Vid användandet av tjänster i molnet så går det att välja resurser som delas med andra företag eller dedikerade så kallade privata moln. Fördelen med privata moln är att du får resurser som är anpassade för ditt behov och resurser som är dedikerade för just ditt företag. Du får bättre tillgänglighet och prestanda samt en högre säkerhet i att ha en separerad miljö.

Fördelar med att arbeta i molnet

Det blir ofta billigare att hyra plats för datalagring, webbtjänster med mera istället för att köpa in allt lokalt. Att arbeta i molnet gör att du slipper krångliga installationer och skulle en server gå sönder eller delar av den så är det inget som påverkar dina kostnader.

En annan stor vinst är enkelheten att komma åt material, dokument och tjänster oavsett var du befinner dig. Detta är oerhört stora fördelar nu när väldigt mycket digitaliseras och allt fler företag blir mobila där de anställda kan jobba varifrån de vill. Medarbetarna kan enkelt jobba från vilket kontor de vill, hemifrån eller jobba när de är på resande fot. Samtidigt blir det enklare att sköta samarbeten, ha möten, hitta anställda någon annanstans i landet eller utomlands med rätt kompetens eller hyra in konsulter för att kunna fokusera på kärnverksamheten.

Det är inte bara företag som har nytta av en molntjänst

Du som privatperson kan också ha stor nytta av molntjänster. Det kan vara riskabelt att ha viktiga dokument och alla dina kära bilder endast lokalt på din dator. Med en molntjänst kan du enkelt säkerhetskopiera dina filer så att du har dem även någon annanstans om din dator skulle gå sönder. Det blir också betydligt lättare att dela dina bilder med familjemedlemmar och vänner.

Få hjälp med dina sociala medier av en virtuell assistent – VA

sociala medier

  • Har du svårt att hinna med dina sociala medier?
  • Har du inte fått igång några sociala medier ännu för ditt företag?
  • Känns det svårt att veta var och hur du ska börja?
  • Vilka sociala medier ska du använda? Snapchat, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, Pinterest, Linkedin, Google+, Hemsida, Blogg, Nyhetsbrev
  • Hur ofta ska du uppdatera?
  • Vilka verktyg behöver jag?
  • Hur gör jag med foto?
  • Hur taggar jag?
  • Hur ska jag hinna?

Frågorna kan vara många och det kan vara svårt att hålla sig uppdaterad med alla nya sociala medier som dyker upp och hur de fungerar. Du kanske inte ens egentligen är intresserad av att använda sociala medier utan vill hellre ägna din tid åt det du är duktig på inom ditt företag och andra saker som känns roligare.

Varför ska jag finnas i sociala medier?

Idag är digital marknadsföring nästan ett måste för att du ska överleva som företagare i dagens hårda konkurrens. Tidigare hette det att “Har du ingen hemsida så finns du inte” och idag är det sociala medier som gäller.

Konkurrensen är riktigt stor om att kunderna ska hitta just ditt företag bland de första sidorna via sökningar i sökmotorerna som Google, Bing med flera. Förutom att jobba med sökmotoroptimering för din hemsida och att få ut din länk på andra sidor så förbättras dina placeringar i sökresultaten av att finnas med i de stora sociala medierna.

I sökmotorerna når du nästan bara de kunder som vet att de behöver dina produkter och tjänster eftersom de måste veta vad de ska söka på. I sociala medier kan du på ett annat sätt få dina potentiella kunders uppmärksamhet och visa vad de kan vinna på det du erbjuder. Genom att nätverka i sociala medier skapar du en mycket värdefull grund för din digitala marknadsföring.

Hyr in en virtuell assistent (VA) för dina sociala medier

Känns det inte aktuellt att anställa någon för att sköta din marknadsföring inom de sociala medierna så kan du hyra in mig som virtuell assistent – VA. Jag kan som konsult hjälpa dig med att ta fram en digital marknadsföringsplan med vilka sociala medier som passar ditt företag bäst. Vi lägger upp en plan över vad det är du vill förmedla, på vilket sätt och hur ofta. Jag kan hjälpa dig med att komma igång med sociala medier eller regelbundet ta hand om dina kanaler med att skapa innehåll, publicera med mera.

Kontakta mig för att ta reda på hur jag kan hjälpa dig i ditt företag som virtuell assistent i sociala medier!

Webbanalys kan hjälpa dig att få fler kunder

webbanalys kan ge dig fler kunder
Med en webbanalys kan ni ta reda på hur er hemsida fungerar och hur man kan förbättra den för att få fler besökare och kunder. Genom att förstå trafiken och besökarbeteenden så kan en strategi tas fram för att optimera webbplatsen och öka mängden avslut. Det ger även information om vilka marknadsföringsinsatser som behöver göras eller anpassas.

Varför behöver ni en webbanalys?

En analys av din hemsida eller webbplats kan bland annat ge information om

  • vilka kanaler, till exempel vilka hemsidor och sociala medier, som driver trafik till er hemsida
  • vilka sidor som är mest besökta
  • vilka sidor besökarna först hamnar på
  • vilka sidor som besöks i turordning
  • från vilka sidor besökaren lämnar webbplatsen

Få fler kunder med min tjänst webbanalys

Behöver ni hjälp med att analysera er webbplats trafik och besökarbeteenden? Med hjälp av Google Analytics och analysverktyg via sociala medier kan jag ge er förslag och rekommendationer som utvecklar och förbättrar hemsidan. Jag kan även hjälpa er med att komma igång med Google Analytics.

Frilansa och fakturera utan eget företag med Cool Company

Denna artikel är i samarbete med Cool Company

fakturera utan eget företag med cool company
Jag frilansar som skribent, SEO skribent och content writer åt både privatpersoner och företag. Med hjälp av Cool Company kan jag som frilansare fakturera utan eget företag. Uppdragen varierar med artiklar och textinnehåll för tidningar och digitala medier som hemsidor, bloggar, onlinetidningar, webbutiker, marknadsföringstexter och annat reklammaterial.

Istället för att starta ett eget företag har jag valt att vara egenanställd hos Cool Company. Eftersom jag vill ägna min tid åt det jag tycker är roligt och vill slippa tänka på bokföring och administration så passar detta mig perfekt. För en serviceavgift på 5,98% per faktura så sköter CC, Cool Company, allt det tråkiga åt mig.

Vill du testa att fakturera utan eget företag med Cool Company så kan du här genom min affiliatelänk få 50% rabatt på serviceavgiften på din första faktura.

Frilansa som skribent, SEO skribent och content writer

Det är riktigt roligt att frilansa som skribent och content writer. Att arbeta som frilansskribent passar dig som älskar att skriva, kan uttrycka dig anpassat för rätt målgrupp och givetvis är riktigt bra på det svenska språket och det grammatiska. Är du även duktig på SEO, sökmotoroptimering, så kan du även jobba som SEO skribent och skriva innehåll till hemsidor, bloggar, webbutiker med mera.

Som frilansare kan du också själv styra hur många timmar du vill jobba. Är du duktig inom yrket och får många uppdrag kan du dessutom välja vilka ämnen/uppdrag du vill arbeta med.

De senaste riktlinjerna för sökmotoroptimering rekommenderar mycket relevant innehåll med kvalitet och att innehållet uppdateras regelbundet. Därför är det nu stort tryck på alla som marknadsför sig via hemsidor, bloggar etc. Företagen behöver regelbundet innehåll och många behöver anlita duktiga content writers för att företagen ska kunna koncentrera sig vad de är bäst på.

Fakturera utan eget företag med Cool Company och bli egenanställd istället

Vill du kunna fakturera utan att starta eget företag? Vill du testa din affärsidé innan du startar eget? Som egenanställd hos Cool Company är du försäkrad med en personförsäkring och ansvarsförsäkring under dina uppdrag. CC hanterar skatter, arbetsgivaravgifter med mera och de betalar ut din lön som en vanlig arbetsgivare.

Vill du testa att fakturera utan eget företag med Cool Company så kan du här genom min affiliatelänk få 50% rabatt på serviceavgiften på din första faktura.

Marknadsföring i sökmotorer med sökmotoroptimering

sökmotoroptimering - SEO
Sökmotoroptimering för att hamna högre upp i resultaten i sökmotorer är fortfarande en viktig del i din marknadsföring. Marknadsföring i sociala medier har blivit allt viktigare för varje år men det är viktigt att inte glömma bort sökmotoroptimering.

Länkbyggen genom att köpa länkar är en kortsiktig lösning som kan stå dig dyrt

Att sträva efter bättre placeringar genom att köpa länkar för sitt länkbygge kan vara en farlig fälla. Visst du hamnar högre upp i placering ganska fort men Google och andra sökmotorer kan straffa dig.

För att få en bra placering hos exempelvis Google så ska du uppfylla deras kriterier på ett relevant innehåll. Din hemsida eller dina sociala medier konton ska också ha ett naturligt länkbygge. Det vill säga ditt innehåll ska på ett naturligt sätt attrahera länkar till ditt innehåll. Med ett köp av länkar så är det stor sannolikhet att dina länkar hamnar på diverse sidor utan någon röd tråd. Sidorna har kanske inga gemensamma nämnare och din länk passar inte riktigt ihop med övrigt innehåll. Då uppfyller inte din sida kriterier för ett naturligt länkbygge. Detta kan innebära att en sökmotor per automatik ger dig lägre placering.

Med andra ord är det en kortsiktig lösning att göra sitt länkbygge med köp av länkar. Spara dessa pengar och arbeta istället med en långsiktig lösning med sökmotoroptimering. En sådan strategi gör det lättare för dig att behålla en placering när du väl klättrar högre i resultaten.

Hållbart och naturligt länkbygge i kombination med sökmotoroptimering

För att få ett naturligt och hållbart länkbygge handlar det i första hand om bra innehåll. Har du en intressant artikel med användbar information så vill andra länka till din artikel, hemsida eller dina sociala medier konton. Detta ger ett naturligt länkbygge och din länk hamnar på sidor med relevant innehåll.

I andra hand behöver du själv lägga upp dina länkar på synliga platser för att folk ska hitta till dig och ditt intressanta innehåll för att i nästa led få till ett naturligt länkbygge. Även här gäller det att ha is i magen och sakta men säkert placera ut dina länkar på olika platser eller portaler. Skapar du för snabbt för många länkar så straffar sökmotorerna dig igen.

Strategin är att regelbundet och i lugn takt arbeta med länkbygge i kombination med att regelbundet uppdatera ditt innehåll. Skriv nya intressanta artiklar och arbeta med sökmotoroptimering inom dina artiklar. Din webbplats behöver också sökmotorsoptimeras, vara mobilanpassad, vara felfri tekniskt sätt i kodning och sajten behöver vara väloptimerad enligt de senaste SEO riktlinjerna.

Effektiv sökmotorsoptimering som ger resultat

effektiv sökmotorsoptimering
Med effektiv sökmotorsoptimering kan du öka antalet besökare till din webbplats. Effektiv sökmotorsoptimering, SEO, kan uppnås genom att regelbundet uppdatera din webbplats och att jobba med inkommande länkar.

Ett bra innehåll ökar dessutom din försäljning per antal besök. Som SEO skribent kan jag hjälpa dig med rätt typ av innehåll. Ett innehåll som har kvalitet, vänder sig till rätt målgrupp samt inspirerar till att genomföra ett köp. Vill du sökmotorsoptimera din hemsida så kan jag även hjälpa dig med SEO analys. Analys kan användas både på ditt innehåll samt för att allting är rätt uppmärkt bakom kulisserna för de olika sökmotorerna.

SEO – sökmotorsoptimering

Huvudsyftet med sökmotorsoptimering är att hamna långt upp i sökresultaten hos de olika sökmotorerna, Google, Bing, Yahoo med flera. Webbsidorna optimeras med hjälp av SEO för att besökarna enklare ska hitta till ditt innehåll utifrån olika sökord.

Effektiv sökmotorsoptimering ökar chansen för en topplacering i sökmotorerna

Varje sökmotor har sina egna uträkningar för vad som definierar en webbplats att tillhöra de mest relevanta sökresultaten. Uträkningarna bygger på algoritmer utifrån många olika parametrar som din webbplats behöver uppfylla för bäst rankning. Google och andra sökmotorer arbetar ständigt med förbättringar för dessa uträkningar. Därför kommer det årligen nya rekommendationer om hur man bäst utför sökmotorsoptimering. Som SEO konsult håller jag mig ständigt uppdaterad för att hjälpa mina kunder efter de senaste rekommendationerna.

Viktigt tips om ditt domännamn och adress till din webbplats för bra sökmotorsoptimering

Redan innan du skaffar en webbplats kan det vara värt att lägga tid på rätt domännamn, det vill säga adressen till din webbplats. Det går att ändra domän i efterhand men det kräver mer arbete ju större din webbplats är och det kan tillfälligt kosta dig dina placeringar i sökmotorerna. Har du ett viktigt sökord som du vill ska leda till din hemsida så är det bra att ha med det ordet i ditt domännamn. Samtidigt kan det bli en balansgång eftersom adressen måste vara grammatiskt korrekt och enkel för att dina besökare och kunder ska komma ihåg adressen. Jag kan hjälpa dig med att ta fram en lista med förslag som är anpassad för just din webbplats och utifrån vilka domännamn som finns lediga just nu.

Behöver du hjälp med högre position i sökmotorerna och förbättra din rankning på Google? Kontakta mig för att se hur jag bäst kan hjälpa just dig och sin webbplats.